Polar night

12 december 2025 - Inari, Finland

Hallo December! Inmiddels zijn we een maand verder. De winter is officieel nog niet begonnen, de poolnacht wel.

Poolnacht in de middag

Het is licht, tussen 10 en 14, het is zoals de ochtend en avond schemering. Elke ‘middag’ maak ik een wandeling om het licht te vangen. De hemel is prachtig, en zeer veranderlijk. Het is een bijzondere gewaarwording om een zonsopgang te zien, zonder de zon. En de kleuren in de lucht doorlopen het volledige spectrum. Werkelijk adembenemend. En dat zijn slechts de dagen. In de nacht kleurt de hemel wederom, als de zonnewind in botsing komt met het magneetveld van de aarde. Er ontstaat een geothermische ‘storm’ die wij waarnemen als Aurora Borealis.
In het hotel wordt de hemel goed in de gaten gehouden. Soms is het noorderlicht heel vluchtig, maar als het helder is en de omstandigheden goed zijn is het goed te zien en schitterend. Tijdens het werk attenderen we de gasten als het licht te zien is. Dan stormen ze massaal naar buiten voor het schouwspel. Omstandigheden zoals weinig strooilicht, heldere hemel en donkerte dragen bij aan de zichtbaarheid, en dat is toevallig het geval in Noord-Lapland.

Aliens?

Polar night heeft een effect op de gemoedstoestand. De afgelopen weken merkte ik dat collega’s enigszins in beren veranderen. Men slaapt veel en is toch vermoeid en er is sprake van brainfog. Je weet wel, je zoekt een woord (meestal in het Engels) en kan het nergens vinden. Het heeft ook invloed op de concentratie en focus. Doelbewust ga je ergens heen, om vervolgens halverwege te vergeten wat je in vredesnaam aan het doen was. Best hilarisch, omdat iedereen soortgelijke effecten ervaart. Af en toe gebruik ik een daglicht lamp, ik voel mezelf dan letterlijk opladen en het licht transformeert naar energie. Maar blijkbaar zijn mijn ogen gevoelig, ik ben ook ‘allergisch’ voor zonnebrillen, dus teveel gebruik resulteert in dikke rode ogen. Alles heeft een prijs natuurlijk. Wat ook helpt is een routine. Opstaan als je wakker wordt, een daglichtwandeling, koffie, soms een kleine workout of mini sauna, dat soort dingen. Graag zou ik Finse taal studie ook meer integreren in de routine, maar zoals geschreven is rust en slaap erg belangrijk, dus ja, prioriteiten enzo. Wellicht komt het nog, ik ben er pas een maand uiteraard.

Santa en de elf

Ik ben (alweer / nog steeds) heel blij om hier te zijn. I feel very lucky. Het leven is relatief stressvrij, er is tijd om naar binnen te keren en tijd aan jezelf te besteden, het werk is leuk, het huis is fijn, er ontstaan nieuwe vriendschappen en Nordic life voelt passend voor mij. Kerstmis is nooit mijn feest geweest, maar hier zie ik de schoonheid ervan, met name Mid-winter, niet de commerciële gekte. Een tijd om naar binnen te keren en te reflecteren op het voorbije jaar. In Lapland weet iedereen dat Santa hier woont, niet op de noordpool, en hij bezoekt ons hotel regelmatig om de kinderen (tegen een behoorlijk commerciële vergoeding) te verblijden.
In Finland zijn er veel winterse tradities zoals het zingen van de kerstliederen en Pikkujoulu, kleine kerst. In de weken voor kerst zijn er feestjes (kerstborrels?) maar dan met saunas,  Glögi (een soort gluhwein), zang, dans en uiteraard drankgelach.  Hopelijk kan ik daar volgende keer iets over schrijven.

Vandaag is het weekend voor mij, dus na een sauna zal ik de lokale kroeg eens gaan verblijden met mijn bezoek! Wens jullie allen een hele fijne december, en tot gauw 😊

Liefs uit Lapland!

Foto’s

10 Reacties

  1. Kim:
    12 december 2025
    Wat een magisch mooie foto's!
  2. Yvonne Thomassen:
    12 december 2025
    Hier in Hilvarenbeek is ook een persoon met een soort van brainfog. Ja Jan is weer thuis, hij loopt rond, maar zijn hoofd is nog niet helemaal bij. Dat gaat hopelijk stapje voor stapje de komende tijd wel beter worden.
    Goed te lezen dat jij het naar je zin hebt. En via jou krijg ik nu een beeld van het noorderlicht!
  3. Eva:
    12 december 2025
    Prachtig verhaal. Fijn om even met je mee te mogen lezen hoe je leven daar bevalt. Mooi pekske in het hotel zie ik!
    Mooi dat de periode (richting kerst) zoveel moois brengt. Het naar binnen keren en terug kijken naar het afgelopen jaar.
    Wat een geweldige foto’s.
    Liefs, Eva
  4. Inge Feleus:
    13 december 2025
    Hoi Julia, wat leuk om te horen dat je er zo gelukkig bent. Je hebt een goede stap genomen. Geen stress meer maar veel rust en natuur en sneeuw en die prachtige luchten. Interessant om te lezen wat het weinige daglicht dot met je gemoedstoestand en energie. Ik ga deze info en foto's ook delen met de cursisten en vertellen dat daar dus de Kerstman woont :) groetjes Inge
  5. Julia Visscher:
    13 december 2025
    Dank jullie! Leuk om van jullie terug te horen :)
  6. Dirkx:
    16 december 2025
    Heerlijk verhaal Juul, mooie momenten en goed geschreven 👌
    Ik zie al uit naar de volgende post over saunas, Glögi en drankgelach 😁
  7. Tineke:
    18 december 2025
    Wat klinkt dat heerlijk! Geniet met volle teugen van de rust en al het moois daar.
  8. Wanda de haas:
    24 december 2025
    Wowwwww! Julia, wat prachtig! Ik moet hard nadenken over mijn volgende tripje: wordt het weer zonnig Spanje of ga ik naar snowy Lapland?
    Je hebt ook errug leuke werkkleding aan op die ene foto. 🤩
    Superleuk om zo je bevindingen te kunnen lezen, ik zal dit in de gaten houden. Ik denk dat je een juiste stap hebt gezet. Stiekem denk ik dat elke stap het land uit een goede is, maar dat is mijn eigen kriebel. Voorlopig zit ik goed in 's-Hertogenbosch. 😁
  9. Ruud:
    14 januari 2026
    Dankjewel dat ik af en toe mag meekijken naar jouw grote avontuur.
  10. Maridolz:
    23 januari 2026
    Die luchten 🥰